
Article

Coverage of the Tibet
Crisis (March 2008) and
the Olympic Games in
China (August 2008) in
the German-language
mass media

Jörg Becker
GmbH KomTech – Institut für Kommunikations- und Technologieforschung

and University of Marburg, Germany

Abstract
The perception by the German media of Tibet, on the one hand, and China, on the other,
could not be more contrary: the current image of China is fully in the tradition of the
threatening yellow – respectively red – threat and so is strongly opposed to the
positive image of Tibet (peaceful, esoteric, in need of protection). Given this double
agenda setting and framing, an almost insurmountable communicative and media-
political obstacle stood in the way of positive reporting on the Beijing Olympics in sum-
mer 2008. The media reports on the social unrest in Tibet in March 2008 and those on
the Olympic Games several months later reveal the following. (1) The numerous, highly
professional media activities by groups of exiled Tibetans relating to Tibet and the
Olympic Games were planned long in advance and were well coordinated The National
Endowment for Democracy (NED) in Washington played a vital role here. (2) Important
parts of the anti-Chinese media work were done before and during the Olympics by the
British advertising agency Saatchi & Saatchi commissioned by the supposedly indepen-
dent NGO Reporters without Borders. (3) Essential parts of the pro-Chinese media
work were done before and during the Olympic Games by the US-American PR Agency
Hill & Knowlton. This supports the conclusion that during the period of time in question
German media recipients were provided with authentic news neither about Tibet nor

Corresponding author:

Jörg Becker, KomTech – Institut für Kommunikations- und Technologieforschung GmbH, Augustastr.

18, D-42655 Solingen, Germany

Email: joerg.becker@komtech.org

the International
Communication Gazette

73(6) 495–506
ª The Author(s) 2011

Reprints and permission:
sagepub.co.uk/journalsPermissions.nav

DOI: 10.1177/1748048511412284
gaz.sagepub.com



about China. Instead, they were victims of competitive rivalry between two western PR
and advertising agencies.

Keywords
2008 Olympics, Dalai Lama, Germany, Hill & Knowlton, mass media, National
Endowment for Democracy, People’s Republic of China, Reporters without Borders,
Saatchi & Saatchi, Tibet

The image of Tibet and of China in the German mass media

Mass media images of foreign countries are characterized by the fact that they are

subordinate to the journalistic principle of proximity; in other words, the media report

very little about countries that are far removed from the recipients. They only report

on distant countries when, first, outstanding events are involved, and second, their for-

eign image undergoes historical change. This also applies to the German image of China.

With the image of the ‘yellow threat’, which dated from the era of the so-called Boxer

Rising (1900), China faded from people’s minds in Germany over a number of genera-

tions. After the inauguration of the Communist People’s Republic of China in 1949, the

image of the ‘yellow’ threat could be seamlessly transformed into the image of the ‘red’

threat. As a result, for decades the image of China was distorted and frightening (Greene,

1964). Due to a more open-minded political attitude in China and increasing tourism

and exports to China in the 1980s, Germany experienced a veritable China Boom, and

for a period of some years the media communicated a positive image of that country.

From about 2005, however, China again became a threatening, hungry giant. China’s

economic rise was interpreted as Germany’s decline. The image of the ‘yellow threat’

became strong again, and China was made responsible for various economic problems

(migration of German companies, disappearance of jobs, rises in energy, raw materials

and food prices, decline in product quality, pirating of German brands, etc.).

By contrast, since the flight of the Dalai Lama from Tibet to India in 1959 the image

of Tibet in the German media has been more or less the opposite of this threatening

image of China. For almost 50 years now, this powerful image of Tibet can be seen

as a counter-image to that of China: Buddhist – i.e. peace-loving and non-violent, con-

templative, esoteric – weak and in need of protection. The Tibet/Dalai Lama/Cultural

Minority triad became a projection screen for our own miseries and insufficiencies. Cur-

rently, Amazon offers 728 German and 908 English books relating to the Dalai Lama,

13,200 videos about him are available on YouTube and almost 8 million entries are to

be found on him through Google (Müller and Vougioukas, 2009: 35). Nothing illustrates

the ‘positive racism’ of much Third World exoticism as clearly as the glorified and

romanticized image of Tibet (Schell, 1998; Steinberger, 2008).

This romanticized image of Tibet blurs at least three facts. First, it detracts from any

criticism of the early feudal theocracy that is Tibet (Goldner, 2008). Seconds, this image

does not address the theme of the striking proximity between the Dalai Lama and expo-

nents of the political right-wing in Europe. This applies in particular to the Austrian

mountaineer Heinrich Harrer (member of the NSDAP, SA, SS Oberscharführer and

496 the International Communication Gazette 73(6)



personal protégé of Heinrich Himmler), who from 1946 to 1951 was one of the young

Dalai Lama’s private tutors in Tibet (Lehner, 2007). Some of the features that linked the

Dalai Lama and the National Socialist German state were racism, the idea of being a

chosen people compared to other countries and peoples, notions of fateful providence,

a specific form of ‘brown’ esotericism (Trimondi and Trimondi, 2002) and the evocation

of a special ‘Arian–Tibetan Alliance’. His friendship with the deceased Austrian right-

wing populist politician Jörg Haider (governor of Carinthia) and the conservative

German politician Roland Koch (prime minister of the state of Hesse) can be regarded

today as a continuation of the relationship between Heinrich Harrer and the Dalai Lama.

Third, the romanticized image of Tibet dismisses any criticism of the undemocratic

structures of the Dalai Lama’s exile government in India. These three dimensions

excluded from the portrayal of Tibet are exactly what the critical reader Jahrbuch

2008 presented as ‘what was not reported in the newspaper in 2008’ – to cite the subtitle

of that publication (Wisnewski, 2009).

The effective influence of the CIA on the image of Tibet in the western mass media

can be shown more successfully in the case of Tibet than in scarcely any other case. This

manipulation and the cooperation of the CIA with Tibetan exile groups has been well

documented scientifically. The CIA had worked illegally in this area until the end of the

Cold War (Conboy and Morrison, 2002; Goldstein, 2006; Knaus, 2003). Legally, the

same task was taken on by the National Endowment for Democracy (NED) inaugurated

in 1983 by President Ronald Regan, a public foundation financed by the US Congress

and working to promote democracy the world over (Barker, 2007). With this double

agenda setting and framing – China as a threat and Tibet as a place of peace and inner

calm – positive coverage of the Olympic Games in China was faced with communica-

tions and media-political obstacles that were all but impossible to overcome.

The image of the Tibet Crisis (March 2008) and the Olympic
Games in China (August 2008) in the German mass media

It is too early to make a definitive and scientifically grounded judgement on the image of

the Tibet Crisis and the Chinese Olympic Games in the German-language mass media,

given that so far, too little empirically grounded analysis exists to enable one to make

objective and detailed claims. But generalized trends are emerging, and critical journal-

ists and social scientists are drawing very similar conclusions.

What is initially striking about the reports on Tibet is that at the beginning of the

social unrest in Lhasa in March 2008 the German media confused cause and effect,

perpetrator and victim. When the unrest was starting, with an outbreak of violence by

Tibetans against Han and Hui Chinese and an angry Tibetan mob swarming the streets,

pillaging and killing many Chinese, the media focused not on these events, but on the

deployment of Chinese security forces, later insisting that Tibet was a Chinese colony,

illegally occupied and oppressed in every sense. Many western media, including the

German ones, illustrated their reports on the unrest in Tibet with photographs and film

footage which actually showed the Nepalese police in a truncheon attack on exiled

Tibetan demonstrators.

Becker 497



These distorted images were disseminated by the western media: CNN, Fox

Television, BBC and The Times. In Germany, the images were snapped up by the

German televisions stations RTL and n-tv, the state broadcaster Deutsche Welle, the

newspapers Berliner Morgenpost, Bild-Zeitung and the magazine Der Stern. Whereas all

the large Chinese newspapers carried reports on this error and the portrayal of the wrong

images in the western media, and whereas in China 200,000 people viewed a specially

installed Anti-CNN website over a very short space of time, there was no public discus-

sion about it in Germany and the error was not corrected.

Just how drastically the reports on Tibet ousted almost all other foreign policy

themes in the western mass media at the time is shown by a study commissioned

by the Kofi Annan Foundation and produced by the Zurich Media Tenor Institute

in cooperation with experts from the Dalai Lama. This study examined the coverage

of Tibet on 11 television stations in four countries (Germany, the US, Great Britain

and South Africa) between July 2007 and June 2008. The March unrest in 2008

resulted in (1) 10 percent of all television reports about Asia being solely focussed

on Tibet; (2) Tibet and the Dalai Lama being a media topic for a long time after

March; and (3) exiled Tibetan groups being generally very much better able to assert

their interests than China.1

Germany, networked with exiled Tibetan groups for some time now through the

Heinrich Böll (Green Party) and the Friedrich Naumann Foundation (Free Democratic

Party), added a particular emphasis to its coverage of Tibet and/or China not least

because two internationally famous Tibet activists (David Demes and Florian Gyana

Tshang) live in Germany and accordingly prominent media attention was given to their

participation in protest actions in Beijing (the demonstration on the Square of Heavenly

Peace at the start of the Olympics and the unfurling of a Tibetan flag).

By comparison, coverage of the Chinese Olympics in Beijing, 8–24 August 2008, had

a particularly hard time. Basically, it could not recover from the damage done by the

Tibet reports that preceded it. The Tibetan Crisis, caught up structurally and historically

in an image of the ‘yellow threat’, functioned as agenda setting and framing for the

themes of suppression, human rights violations, censorship and lack of freedom. This

was the given framework and all other details were fitted into it: the comparison with

the Nazi Olympics of 1936, references to the inhuman training conditions of Chinese

athletes (especially children), lack of press freedom, disappointment of promises made

by the government (on air pollution, doping, freedom of travel), political tricks at the

opening ceremony, etc. In brief: selective perception and self-fulfilling prophecies

against the backdrop of a positive image of Tibet and freedom activists, human rights

and press freedom on the one hand, and on the other a negative image of China as the

‘yellow threat’, suppression and coercion, resulted in a coverage of the Chinese Olym-

pics that was catastrophic from the viewpoint of the Chinese organizers, the sponsors and

of sports people in general.

In summary, one can quote Helmut Digel, professor of sport journalism at Tuebingen

University in Germany: ‘Almost all the background reporting by German mass media on

the Olympic Games was marked by bias and a tendency to groundless criticism, i.e. a

criticism that lacked any empirical foundation. From an international viewpoint, it

appears that the German reporting acquired a special status’ (Digel, 2008: 68).

498 the International Communication Gazette 73(6)



It was almost impossible to break through this homogenized mainstream in the Ger-

man media coverage of Tibet and the Chinese Olympics. The most important exception

was the China Desk of the German state radio broadcaster Deutsche Welle. Under the

deputy head of the Chinese Programme at DW Radio, Danhong Zhang, the station

adhered to the simple journalist principle of audiatur et altera pars. Here you could hear

both critical reports on exiled Tibetan groups and positive reports on the Beijing Olym-

pics. As the Deutsche Welle Chinese radio broadcasts can be heard not in Germany but

only in China, notice was only taken in Germany when Chinese dissidents living in

Germany and associated with Falun Gong adherent Xu Pei began a successful press cam-

paign against the Chinese broadcasts of Deutsche Welle, describing it as a Fifth Column

of the Chinese Communist Party. This peaked in a non-public hearing in the Culture and

Media Committee of the Bundestag in November 2008. Although the German Journal-

ists Association (DJV_ stood behind the China Desk of Deutsche Welle, Danhong Zhang

was relieved of her post on the basis of ‘red infiltration’ (Leyendecker, 2009). In the general

round of China-bashing carried out by politicians and the media there were only two posi-

tive, remarkably knowledgeable and pragmatically and objectively argued exceptions: a

long interview with the former federal chancellor Helmut Schmidt (Social Democratic

Party) (2008) on China, and a long essay on the relationship between Tibet and China by the

former vice-president of the German Bundestag Antje Vollmer (Green Party) (2008).

In communication science terms, the images of a peaceful Tibet and the ‘yellow

threat’ as the agenda setting and framing in the coverage of the Tibet Crisis and the

2008 Chinese Olympics were in keeping with a so-called priming, that is to say, the fre-

quent repetition of one and the same motif in order to facilitate certain memories. In the

case of China, this priming still applies today: in the New Year 2008/9, leading German

newspapers carried articles on China under headings such as ‘Fear of the Red China

Stock Corporation’, ‘Gone with China’s Olympic spirit’ or ‘Forgotten promises in

China’.

Public relations agencies

A fact not very widely known is that for some time now more and more governments,

international authorities and organizations have joined private companies as the most

important clients of international PR agencies. In many cases, the primary objective

of such public relations activities is to influence the media in the interests of the client,

i.e. to carry out agenda setting for very specific themes, including negative campaigning

against political opponents. The most recent example is the activities of the PR agency

‘aspect’ consulting (Brussels) for the Georgian government, and of the PR agency GPlu-

sEurope (Brussels) for the Russian government during the five-day Caucasus war in

early August 2008.

In 2001, the 10 largest such PR agencies were the following: Weber Shandwick World-

wide (annual turnover: US$426,572,018), Fleishman-Hillard Inc. (US$345,098,241), Hill

& Knowlton, Inc. (US$325,119,000), Incepta (Citigate) (US$266,018,371), Burson-

Marsteller (US$259,112,000), Edelman Public Relations Worldwide (US$223,708,535),

Ketchum, Inc. (US$185,221,000), Porter Novelli (US$179,294,000), GCI Group/

Becker 499



APCO Worldwide (US$151,081,645) and Ogilvy Public Relations Worldwide

(US$145,949,285).

According to the Foreign Agents Registration Act (FARA 1938 and 1966), the activ-

ities of US-American PR agencies for foreign governments are subject to a transparency

obligation. Every delegate of a foreign client must submit to the US Department of

Justice (DOJ) a file with detailed information on the kind of contract, the income amount

involved and own costs for the foreign client. These data are open to the public. As a

result, Jörg Becker and Mira Beham were able to find a total of 157 contracts between

US-American PR agencies and several Balkan governments for the period between 1991

and 2002, and they could also provide empirical proof that the distorted and internation-

ally homogenized media reporting on the ex-Yugoslavian wars was the deliberate result

of the activities of PR agencies (Becker and Beham, 2008).

According to FARA files, between 2003 and 2007 a total of 25 US-American PR

agencies were active in China with a business volume of US$32 million. Differentiated

according to years, that means (in rounded figures): 2003, US$4 million; 2004, US$6

million; 2005, US$11 million; 2006, US$6.5 million; and 2007, US$5 million. In the

years 2006 and 2007, the US-American company Hill & Knowlton was working for the

Beijing Organizing Committee for the Olympic Games (BOCOG) in Beijing, doing

media and PR work for the Olympic Games. Just how intensively Hill & Knowlton coop-

erated with the BOCOG is clear, among other things, from the much reported participa-

tion of Paul Taaffe, chairman and chief executive officer of Hill & Knowlton, as a

torch-bearer on one of the last legs of the Olympic Torch Relay in Beijing. The business

with China and the Olympic Games alone earned its parent company, WPP, an increase

of 31 percent in earnings. Perhaps this extraordinary increase explains why the affiliate

company Hill & Knowlton (illegally) withholds its contract sums with the BOCOG from

the FARA files.

Opponents of the Chinese government, however, also availed themselves of the

professional help of PR and advertising companies for their international press work.

The French NGO Reporters without Borders (RwB), one of the most adamant opponents

of the Olympic Games and a proponent of the principles of freedom of expression and of

the press in the western sense, was also working very effectively in the media and in the

international arena a long time before the Olympic Games. In their statement of accounts

of 2007, RwB writes: ‘The team from the Saatchi & Saatchi agency develops and imple-

ments all communication campaigns for Reporters without Borders’ (RsF, 2007).

These companies, Hill & Knowlton and Saatchi & Saatchi, are two of the largest and

most important companies in the PR and advertising sector. And in the case of both com-

panies it is important to know something about their dense networking with very influ-

ential and established political circles in the different western countries.

The world famous New York advertising agency Saatchi & Saatchi belongs to the

advertising empire Publicis SA Group, a multinational enterprise with headquarters in

France. As clients this company has, among others, global concerns like Coca Cola,

Disney, McDonald’s and Toyota, and often clients closely connected with the USA’s

foreign policy interests, such as for example the Bacardi concern and not least the US

Army. Maurice Lévy, chairman of Publicis, is an incredibly influential person, not only

in France but also in the USA. He is also someone who works very much in the

500 the International Communication Gazette 73(6)



background. He is, among other things, a Commander of the Legion of Honour, he was a

government advisor in the battle against drug addiction and advisor to the Banque de

France. In the USA, he is on the International Advisory Board of the Council of Foreign

Relations, i.e. one of the most politically powerful committees involved in foreign

policy.

The PR company Hill & Knowlton belongs to the international advertising com-

pany WPP in London (as do Ogilvy & Mather, Young & Rubicam, Burson-

Marsteller, J Walter Thompson and the Grey agency), a leading company globally

in the field of communication services. Hill & Knowlton, located in the US, is one

of the most established and well networked think-tanks in conservative government

circles in Washington. For example, Tom Hoog, chairman of Hill & Knowlton from

1996 to 2001 and today senior advisor, was political advisor for the Democratic US

Senator Gary Hart and headed his campaign for the presidency in 1984; deputy

agency head Craig Fuller was formerly chief of staff for US President George Bush

Senior; and after her time as general manager of the Washington office of Hill &

Knowlton, Victoria Clarke was appointed assistant secretary of defence for public

affairs in May 2001. With income of US$177 million in 2000, Hill & Knowlton

earned the third highest amount in the whole branch in the USA that year. That same

year the company also earned more than US$300 million worldwide. Its clients

include, alongside the US government, the governments of Botswana, Uganda, Japan,

Vietnam and Australia, also the Climate Summit in Copenhagen or huge enterprises like

Kellogg’s, Boeing, Enron, GlaxoSmithKline, Motorola, Procter & Gamble, Reebok,

Unilever and Walmart. Hill & Knowlton has maintained very close contacts with China

and the Chinese government since 1989, a period when China’s image in the world after

the Tiananmen Square massacre was in need of improvement.

In the clash between media censorship reproaches worldwide (Reporters without

Borders) and the most beautiful Olympic Games ever (Beijing Organizing Committee

for the Olympic Games), between WPP on the one hand (Hill & Knowlton) and Publicis

(Saatchi & Saatchi) on the other, the two main competitors for the global PR and adver-

tising market met head on. Or to put it another way: two contrary and competing US-

American foreign policy strategies towards China became abundantly clear. Or to put

it in more pointed terms: the image of the Tibet Crisis and of the Olympic Games in

China presented by the global media was the product of two competing western PR

companies.

Non-governmental organizations (NGOs)

That a successful impact in the media cannot be achieved using the principle of the

‘Nuremberg Funnel’ may be regarded as a communication science generalization. There

is no such thing as a cleverly conceived advertising and manipulation strategy whereby

certain messages are simply transmitted unfiltered ‘from above’ to ‘down below’ and

achieve a successful impact. A media impact strategy for agenda setting ‘from above’

can only be successful on condition that there is a kind of social counter-group

‘below’ that (consciously or unconsciously) supports the communication impulses ‘from

above’ positively, reactively, prosocially and reflectively. In the case of government

Becker 501



propaganda ‘from above’, this is very often the role assigned to NGOs ‘below’. It is they

that bridge the credibility gap towards the general public between ‘above’ and ‘below’.

These NGOs mainly engage in media work that draws attention to ‘the good cause’.

This also means that – contrary to a general assumption – many NGOs are only appar-

ently non-governmental. On the contrary, due to their state funding, staff and political

interconnections, many NGOs are nothing more than state front-end institutions acting

in the interests of states. This has become quite clear in recent years through the involve-

ment of many NGOs in the so-called colourful revolutions in Eastern Europe, which on

closer scrutiny all turn out to be groups financed by the US government and acting in

no way autonomously (Becker, 2006; Huber, 2005). It is in this very context that the

Canadian ethnologist Mariella Pandolfi (2000) speaks quite deliberately not of NGOs

but of an internationally operating ‘human rights industry’.

Many of the actions and media activities of two very different NGO groups in con-

nection with the Tibet Crisis and the Chinese Olympics must be seen against this

politico-theoretical backdrop. First, there is the strong French momentum rooted in the

Reporters without Borders NGO, with its founder and long-term president Robert

Ménard; and then there is another much stronger US-American momentum rooted in the

US-American financing of the Dalai Lama and countless exile-Tibetan NGOs.

Since 2005 various ‘International Tibet Support Groups Conferences’ have taken

place around the world (including Brussels, New Delhi, Dharamsala). Financed by state

and semi-state funds from the USA and Germany, these conferences dealt with the

following topics: coordination and cooperation between all the different Tibet NGOs,

strategic shift from the promotion of autonomy to independence for Tibet and prepara-

tion of actions and media campaigns against the Olympics in Beijing. Of particular

importance at these meetings was the setting up of two anti-Chinese umbrella organiza-

tions, namely, the Support Team Tibet/National Olympic Commission (NOC) Tibet and

the Tibetan People’s Uprising Movement.

If the political and financial promoters of these exile-Tibetan NGOs are examined

more closely, there is a definite move away from some small grassroots movements

and in the direction of the big players in US-American foreign policy towards

China. The names that then emerge are those of the multi-millionaire and entrepre-

neur George Soros, Carl Gershman, chairman of the National Endowment for

Democracy or the deputy US foreign minister (and leading member of the Project

for the New American Century) Paula Dobrianski, who met with leading Tibetan

activists in Dharamsala in 2007.

Table 1 shows the official state funds invested by the US in supporting the many Tibet

NGOs.

Two points should be emphasized here: first, the financial support began in financial

year 2003, in good time for the 2008 Olympics; second, the overall annual sum for pro-

moting exile-Tibetan NGOs is about US$4 million per annum.

Of all the actions and highly professional media campaigns by exile Tibetan NGOs in

the run-up to the Olympics brief mention should be made here of the activities of

Lobsang Yeshi (former president of the Tibetan Youth Congress), who lives in Vienna,

Austria. Together with the umbrella organization Support Team Tibet, he staged a per-

fect media coup in 2007: several exile-Tibetan organizations formed a quasi-fictive

502 the International Communication Gazette 73(6)



‘Tibetan Olympic Committee’ with the aim of achieving the participation of Tibet in the

Games in China – which was completely utopian given that only recognized states

are allowed to participate, but which made very effective media news. In addition to

Lobsang Yeshi, the Tibetan Wangpo Tethong, a collaborator of the Green Bundestag

deputy Petra Kelly in the early 1990s, was also responsible for this media project.

Wangpo Tethong is meantime an employee of the Swiss company Kampagnenforum

in Zurich, Switzerland, which organizes and implements professional campaigns for

NGOs (e.g. Greenpeace). Just how professional that media work for the different

exile-Tibetan NGOs is can be seen, among other things, from the use of actors to drama-

tically restage the police violence in Tibet in press photographs so as to impress it on

people’s memories.

Alongside the group of NGOs financed by the USA, the other NGO working against

China and the Olympic Games was the French group Reporters without Borders. This

NGO also works much more closely with governments than one might assume and than

it itself has reported. Among its sources of funds are, among others, the multi-millionaire

George Soros, the National Endowment for Democracy (NED), the French government

and the EU Commission. The money placed at the disposal of RwB by the NED in 2007

was explicitly for media activities against China. In the course of 2007, RwB devoted its

Table 1. Structure of pro-Tibet and anti-Chinese media activities

Sponsors/donors

National Endowment for Democracy (NED); Centre for Human Rights and Democracy;
Project for the New American Century (PNAC); Kofi Annan Foundation; Open Society Institute

(George Soros); Trace Foundation (Andrea Soros)

Pro-Tibet NGOs, activities and cam-
paigns paid by NED (2007)

Gu-Chu-Sum Movement of Tibet; International
Campaign for Tibet (ICT); International Tibet
Support Network (ITSN); Khawa Karpo Tibet
Cultural Centre Charitable Trust; Social and
Resource Development Fund (SARD); Social,
Economic and Cultural Development Fund;Tibe-
tan Literacy Society; Tibet Museum; Tibetan
Centre for Human Rights and Democracy
(TCHRD); Tibetan Parliamentary and Policy
Research Centre (TPPRC); Tibetan Review; Tibe-
tan Women’s Association (TWA); Tibetan
Writers Abroad PEN Centre; and Voice of
Tibet.

Anti-Chinese NGOs, activities and cam-
paigns paid by NED (2007)

American Center for International Labor
Solidarity; American Federation of Teachers Edu-
cational Foundation (AFTEF); BBC World Service
Trust; Beijing Spring Magazine; Beijing Zhiaixing
Information Counselling Centre; Centre for
International Private Enterprise (CIPE); Centre
for Modern China; China Aid Association; China
Free Press; China Information Centre; Demo-
cratic China; Education Rights Working Group
(ERW); Foundation for China in the 21st Century;
Human Rights in China (HRIC); Independent
Chinese PEN Centre; International Republican
Institute; LaogaiResearchFoundation;OpenMag-
azine Publishing; Reporters without Borders;
Southern Mongolia Human Rights Information
Centre (SMHRIC); Yirenping Information and
Counselling Centre; Civic Exchange; Hong Kong
Human Rights Monitor.

Becker 503



attentions mainly to the theme of internet censorship in China, calling the People’s

Republic of China the world’s largest ‘jail for cyber-dissidents’ and initiating a large

international campaign against China, particularly in the light of the Olympic Games

there, in which it called upon the Chinese government, on nine points, to end every form

of internet censorship. Politically, Robert Ménard, founder and (until recently) president

of RwB, is a highly influential person. During a meeting with the French foreign minister

Bernard Kouchner in August 2007, the latter assured him of his support in the activities

against China. In April 2008 this French foreign minister visited the German Bundestag

on the very day when the German parliament was to have a plenary discussion about

internet censorship worldwide; during that discussion, several deputies made reference

to analyses carried out by RwB.

Even if in future a considerable amount of research work will be required on how PR

companies are increasingly influencing and possibly even shaping international politics

and international media relations (cf. Cowan and Cull, 2008), a significant difference

must be acknowledged, however, when this is compared with the highly controversial

debates about the New International Information Order in UNESCO during the 1970s

and 1980s. Whereas then this referred mainly to the global market dominance of only

five globally active news agencies, their position has meantime been taken by just a few

globally operating PR companies. In just 30 years, the international media-imperialist

dynamism has become decidedly more commercialized. What is more, hand in hand

with this commercialization goes a process of privatization which is making the interna-

tional public domain utterly non-transparent.

Acknowledgements

I would like to thank my Marburg and Innsbruck students Steffen Arora, Carmen Döring, Lorenz

Götsch, Martin Hartlieb, Sabrina Hofer, Konrad Lais, Nikolaus Noll, Tobias Schwarz and

Nedeljko Vuckovic for their time-consuming and work-intensive research on the obscure world

of US American foundations and international PR agencies. I could not have written this analysis

without their preparatory work.

Funding

This research received no specific grant from any funding agency in the public, commercial, or

not-for-profit sectors.

Note

1. The media coverage in Chinese newspapers of the unrest in Tibet was very much more differ-

entiated than the general anti-Communist prejudice would like to believe. As the Sinologist

Christian Oberlander shows in detail in his BA thesis on the depiction of the unrest in Lhasa

in the Chinese newspapers Renmin Ribao, Nanfang Dushi Ba and Wen Wei Po, these latter car-

ried very different reports on the unrest in Tibet. He writes in summary that ‘right after the

events a relatively high degree of editorial freedom predominated’ (2008: 27) and ‘that the view

of the west of the Chinese media must be revised’ (2008: 28): ‘Pluralism and control, free scope

and censorship exist side by side’ (2008: 28).

504 the International Communication Gazette 73(6)



References

Anon. (2008) Materials on the March 14 Incident in Tibet, Vol. I. Beijing: Foreign Languages

Press.

Barker M (2007) ‘Democratic imperialism’: Tibet, China and the National Endowment for

Democracy. Global Research, 17 April.

Becker J (2006) Von Oligarchie zu Oligarchie. Zur politischen Ökonomie der ‘farbigen Revolu-

tionen’ im post-sowjetischen Raum. Kurswechsel 1: 117–124.

Becker J and Beham M (2008) Operation Balkan: Werbung für Krieg und Tod, 2nd edn. Baden-

Baden: Nomos-Verlag.

Conboy K and Morrison J (2002) The CIA’s Secret War in Tibet. Lawrence: University Press of

Kansas.

Cowan G and Cull NJ (eds) (2008) Public diplomacy in a changing world. Special edition of The

Annals of the American Academy of Political and Social Science.

Deutsche Welle. (2008) Zur Diskussion über die chinesischsprachigen Angebote der Deutschen

Welle, Vols 1 and 2. Bonn: Deutsche Welle.

Digel H (2008) Zwischen devoter Unterwerfung und bodenloser Kritik. Provokante Anmerkungen

zum Selbstverständnis des deutschen Sportjournalismus. Olympisches Feuer. Zeitschrift des

Deutschen Olympischen Sportbundes und der Deutschen Olympischen Gesellschaft 4–5: 66–68.

Engdahl FW (2008) Warum Washington mit China ‘Tibetanisches Roulette’ spielt. Politonline, 10

May.

Goldner C (2008) Dalai Lama. Fall eines Gottkönigs, 2nd edn. Aschaffenburg: Alibri.

Goldstein M (2006) ‘The United States, Tibet and the Cold War. Journal of Cold War Studies 3:

145–164.

Greene F (1964) A Curtain of Ignorance: How the American Public Has Been Misinformed about

China. Garden City, NY: Doubleday.

Gruschke A (2008) Quo vadis, Tibet? Das Neue China 2: 23–30.

Hilsmann C (1997) Chinabild im Wandel. Die Berichterstattung der deutschen Presse. Unpublished

thesis, Catholic University of Eichstätt.

Huber M (2005) Demokratieexport nach Osteuropa: US-Strategien in der Ukraine. Blätter für

deutsche und internationale Politik 12: 1463–1472.

Knaus JK (2003) Official policies and covert programs: The US State Department, the CIA and the

Tibetan resistance. Journal of Cold War Studies 3: 54–79.

Langner S (2003) Das aktuelle China-Bild der Deutschen. Ergebnisse von Umfragen in Bildung,

Kultur und Wirtschaft. Unpublished thesis, University of Mainz.

Lehner G (2007) Zwischen Hitler und Himalaya. Die Gedächtnislücken des Heinrich Harrer. 2nd

edn. Vienna: Czernin Verlag.

Leyendecker H (2009) Zwieback für den Tiger. Gutachter Wickert: Die Deutsche Welle hatte kein

China-Problem, sondern reagierte vorschnell auf öffentlichen Druck. Süddeutsche Zeitung, 25

March, p. 15.

Media Tenor. (2008) Tibet winning Agenda Setter Award 08. Media image of Tibet in interna-

tional TV media. Lecture at the 9th International Agenda Setting Conference, Zurich, 3–5

December.

Müller T and Vougioukas J (2009) Die zwei Gesichter des Dalai Lama. Der sanfte Tibeter und sein

undemokratisches Regime. Stern, 30 July, pp. 26–39.

Becker 505



Oberlander C (2008) Die Darstellung der Unruhen in Lhasa vom 14.03.2008 in den chinesischen

Medien am Beispiel der Tageszeitungen Renmin Ribao, Nanfang Dushi Bao und Wen Wei Po.

BA thesis, Institute for China Studies of the University of Wurzburg (mimeo).

Pandolfi M (2000) L’industrie humanitaire: une souveraineté mouvante et supracoloniale.

Réflexion sur l’expérience des Balkans. Multitudes. Une revue trimestrielle, politique, artistique

et culturelle 3: 97–105.

RsF (Reporters sans Frontières). (2007) Structure des charges et des produits. 12 June.

www.rsf.org/article.php3?id_article¼22497.

Schell O (1998) Virtual Tibet: Searching for Shangri-La from the Himalayas to Hollywood.

New York: Harper’s.

Schmidt H (2008) Wir sehen China ganz falsch. Solinger Tageblatt, 11 April, pp. 4–5.

Steinberger K (2008) Die Geister, die keiner ruft. Tibet fasziniert den Westen. Aber jenseits der

Klischees geht eine uralte Kultur zugrunde. Eine Begegnung mit Wiedergeborenen und ande-

ren Heiligen. Süddeutsche Zeitung, 9–10 August, p. III.

Tan Y (2007) Der Chinese in der deutschen Literatur. Gottingen: Cuvillier.

Trimondi V and Trimondi V (2002) Hitler – Buddha – Krishna. Eine unheilige Allianz vom Dritten

Reich bis heute, Vienna: Ueberreuter.

Vollmer A (2008) Droht der nächste kalte Krieg? In der Tibetkrise schwelt ein globaler Konflikt

mit China, den keiner verhindern will. Süddeutsche Zeitung, 15 April, p. 15.

Wisnewski G (2009) Das kritische Jahrbuch. Verheimlicht – vertuscht – vergessen. Was 2008

nicht in der Zeitung stand. Munich: Knaur.

Zubayr C and Gerhard H (2008) Olympia 2008 im Fernsehen. Media Perspektiven 10: 494–501.

506 the International Communication Gazette 73(6)



<<
  /ASCII85EncodePages false
  /AllowTransparency false
  /AutoPositionEPSFiles true
  /AutoRotatePages /None
  /Binding /Left
  /CalGrayProfile (Gray Gamma 2.2)
  /CalRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)
  /CalCMYKProfile (U.S. Web Coated \050SWOP\051 v2)
  /sRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)
  /CannotEmbedFontPolicy /Warning
  /CompatibilityLevel 1.3
  /CompressObjects /Off
  /CompressPages true
  /ConvertImagesToIndexed true
  /PassThroughJPEGImages false
  /CreateJDFFile false
  /CreateJobTicket false
  /DefaultRenderingIntent /Default
  /DetectBlends true
  /DetectCurves 0.1000
  /ColorConversionStrategy /LeaveColorUnchanged
  /DoThumbnails false
  /EmbedAllFonts true
  /EmbedOpenType false
  /ParseICCProfilesInComments true
  /EmbedJobOptions true
  /DSCReportingLevel 0
  /EmitDSCWarnings false
  /EndPage -1
  /ImageMemory 1048576
  /LockDistillerParams true
  /MaxSubsetPct 100
  /Optimize true
  /OPM 1
  /ParseDSCComments true
  /ParseDSCCommentsForDocInfo true
  /PreserveCopyPage true
  /PreserveDICMYKValues true
  /PreserveEPSInfo true
  /PreserveFlatness false
  /PreserveHalftoneInfo false
  /PreserveOPIComments false
  /PreserveOverprintSettings true
  /StartPage 1
  /SubsetFonts true
  /TransferFunctionInfo /Apply
  /UCRandBGInfo /Remove
  /UsePrologue false
  /ColorSettingsFile ()
  /AlwaysEmbed [ true
  ]
  /NeverEmbed [ true
  ]
  /AntiAliasColorImages false
  /CropColorImages false
  /ColorImageMinResolution 266
  /ColorImageMinResolutionPolicy /OK
  /DownsampleColorImages true
  /ColorImageDownsampleType /Bicubic
  /ColorImageResolution 200
  /ColorImageDepth -1
  /ColorImageMinDownsampleDepth 1
  /ColorImageDownsampleThreshold 1.00000
  /EncodeColorImages true
  /ColorImageFilter /DCTEncode
  /AutoFilterColorImages false
  /ColorImageAutoFilterStrategy /JPEG
  /ColorACSImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /ColorImageDict <<
    /QFactor 0.76
    /HSamples [2 1 1 2] /VSamples [2 1 1 2]
  >>
  /JPEG2000ColorACSImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /JPEG2000ColorImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /AntiAliasGrayImages false
  /CropGrayImages false
  /GrayImageMinResolution 266
  /GrayImageMinResolutionPolicy /OK
  /DownsampleGrayImages true
  /GrayImageDownsampleType /Bicubic
  /GrayImageResolution 200
  /GrayImageDepth -1
  /GrayImageMinDownsampleDepth 2
  /GrayImageDownsampleThreshold 1.00000
  /EncodeGrayImages true
  /GrayImageFilter /DCTEncode
  /AutoFilterGrayImages false
  /GrayImageAutoFilterStrategy /JPEG
  /GrayACSImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /GrayImageDict <<
    /QFactor 0.76
    /HSamples [2 1 1 2] /VSamples [2 1 1 2]
  >>
  /JPEG2000GrayACSImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /JPEG2000GrayImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /AntiAliasMonoImages false
  /CropMonoImages false
  /MonoImageMinResolution 900
  /MonoImageMinResolutionPolicy /OK
  /DownsampleMonoImages true
  /MonoImageDownsampleType /Average
  /MonoImageResolution 600
  /MonoImageDepth -1
  /MonoImageDownsampleThreshold 1.00000
  /EncodeMonoImages true
  /MonoImageFilter /CCITTFaxEncode
  /MonoImageDict <<
    /K -1
  >>
  /AllowPSXObjects false
  /CheckCompliance [
    /None
  ]
  /PDFX1aCheck false
  /PDFX3Check false
  /PDFXCompliantPDFOnly false
  /PDFXNoTrimBoxError true
  /PDFXTrimBoxToMediaBoxOffset [
    0.00000
    0.00000
    0.00000
    0.00000
  ]
  /PDFXSetBleedBoxToMediaBox false
  /PDFXBleedBoxToTrimBoxOffset [
    0.00000
    0.00000
    0.00000
    0.00000
  ]
  /PDFXOutputIntentProfile (U.S. Web Coated \050SWOP\051 v2)
  /PDFXOutputConditionIdentifier (CGATS TR 001)
  /PDFXOutputCondition ()
  /PDFXRegistryName (http://www.color.org)
  /PDFXTrapped /Unknown

  /Description <<
    /ENU <>
  >>
  /Namespace [
    (Adobe)
    (Common)
    (1.0)
  ]
  /OtherNamespaces [
    <<
      /AsReaderSpreads false
      /CropImagesToFrames true
      /ErrorControl /WarnAndContinue
      /FlattenerIgnoreSpreadOverrides false
      /IncludeGuidesGrids false
      /IncludeNonPrinting false
      /IncludeSlug false
      /Namespace [
        (Adobe)
        (InDesign)
        (4.0)
      ]
      /OmitPlacedBitmaps false
      /OmitPlacedEPS false
      /OmitPlacedPDF false
      /SimulateOverprint /Legacy
    >>
    <<
      /AllowImageBreaks true
      /AllowTableBreaks true
      /ExpandPage false
      /HonorBaseURL true
      /HonorRolloverEffect false
      /IgnoreHTMLPageBreaks false
      /IncludeHeaderFooter false
      /MarginOffset [
        0
        0
        0
        0
      ]
      /MetadataAuthor ()
      /MetadataKeywords ()
      /MetadataSubject ()
      /MetadataTitle ()
      /MetricPageSize [
        0
        0
      ]
      /MetricUnit /inch
      /MobileCompatible 0
      /Namespace [
        (Adobe)
        (GoLive)
        (8.0)
      ]
      /OpenZoomToHTMLFontSize false
      /PageOrientation /Portrait
      /RemoveBackground false
      /ShrinkContent true
      /TreatColorsAs /MainMonitorColors
      /UseEmbeddedProfiles false
      /UseHTMLTitleAsMetadata true
    >>
    <<
      /AddBleedMarks false
      /AddColorBars false
      /AddCropMarks false
      /AddPageInfo false
      /AddRegMarks false
      /BleedOffset [
        9
        9
        9
        9
      ]
      /ConvertColors /ConvertToRGB
      /DestinationProfileName (sRGB IEC61966-2.1)
      /DestinationProfileSelector /UseName
      /Downsample16BitImages true
      /FlattenerPreset <<
        /ClipComplexRegions true
        /ConvertStrokesToOutlines false
        /ConvertTextToOutlines false
        /GradientResolution 300
        /LineArtTextResolution 1200
        /PresetName ([High Resolution])
        /PresetSelector /HighResolution
        /RasterVectorBalance 1
      >>
      /FormElements true
      /GenerateStructure false
      /IncludeBookmarks false
      /IncludeHyperlinks false
      /IncludeInteractive false
      /IncludeLayers false
      /IncludeProfiles true
      /MarksOffset 9
      /MarksWeight 0.125000
      /MultimediaHandling /UseObjectSettings
      /Namespace [
        (Adobe)
        (CreativeSuite)
        (2.0)
      ]
      /PDFXOutputIntentProfileSelector /DocumentCMYK
      /PageMarksFile /RomanDefault
      /PreserveEditing true
      /UntaggedCMYKHandling /UseDocumentProfile
      /UntaggedRGBHandling /UseDocumentProfile
      /UseDocumentBleed false
    >>
  ]
  /SyntheticBoldness 1.000000
>> setdistillerparams
<<
  /HWResolution [288 288]
  /PageSize [612.000 792.000]
>> setpagedevice


